Manapság a legtöbb autóban található blokkolásgátló, hiszen évről évre egyre nagyobb
biztonságot próbálnak az autógyártók teremteni a sofőröknek és utasoknak. Ezen kívül a
törvény is egyre nagyobb követelményeket hoz az utóbbi évtizedekben az autók
biztonságtechnikáját tekintve. A blokkolásgátló nyomásszabályzásáért az ABS kocka felelős,
aminek működését most kicsit jobban kifejtjük.
Mi az az ABS kocka és hogyan működik?
Az ABS kocka egy biztonságunkért felelős elektronikus alkatrész, ami a korábban említett
blokkolásgátló működését szolgálja. Feladatát akkor teljesíti igazán, ha valamilyen okból
kifolyólag hirtelen szükséges beletaposnunk a fékpedálba. Ilyen intenzív eseteknél
századmásodpercek történései is létfontosságúak lehetnek, hogyan reagál az autónk. Abban az
esetben, ha az ABS kocka hibátlanul működik, meggátolja, hogy kipördüljön az autó, nem fog
megcsúszni, hanem irányítható módon a lehető leghamarabb megállítja a járművet. Ilyen
esetek felmerülésénél a fékbe taposásnál érzékelhetjük a pedál pulzálását. Ez ne ijesszen meg
minket, nyugodtan tapossuk csak tovább, az ABS megteszi a dolgát, de természetesen csak
akkor, ha működése hibátlan.
Mi történik?
Az ABS-nek gyakorlatban az a feladata, hogy a kerekeket ne hirtelen állítsa meg teljesen.
Finoman aprókat enged a kerekeken, így az autó fokozatosabban áll le, ezzel megelőzve a
kipördülését. Amíg nem fékezünk, a fékfolyadék egyszerűen átfolyt az ABS kockán, a
fékezés pillanatában viszont egy szenzor jelzésére akcióba lép egy mágneses szelep, ami
fokozatosan egy tartályba engedi át a fékfolyadékot, ezzel csökkentve a fékkör nyomását.
Hibás ABS kocka…
Ha az ABS kocka nem működik kifogásolhatatlanul, veszélyben lehetünk, bármikor autóba
szállunk. Gyakori típushiba, hogy ezek az eszközök meghibásodnak, például a Toyota ABS
kocka. Ilyenkor az autó hirtelen fékezésnél könnyedén kipördül. Leggyakrabban a
fékfolyadék a hunyó, hiszen a cserélésének hiánya miatt lerakódott szennyeződéseknek
köszönhetően nem megfelelő irányba folyik, így nem jut el a fékkörökhöz.